YouTube zpřísní podmínky zpeněžení videí, chce kvalitnější obsah

 In Social News

YouTube zpřísňuje podmínky pro zpeněžení videí. Od 20. února vás do svého Partnerského programu vezme až ve chvíli, kdy váš kanál dosáhne 4 tisíc hodin sledování vašich videí v posledních 12 měsících a zároveň 10 000 zhlednutí a 1000 odběratelů.

Pro menší kanály se tím tedy podstatně komplikuje možnost monetizovat videa již od začátku jejich tvorby. Pro nové kanály platí podmínky okamžitě, pro již fungující kanály začnou nová pravidla fungovat od 20. února. Těm, kdo nová pravidla do této doby nesplní, YouTube pozastaví možnosti zpeněžení. To se týká také kanálu, které jsou pod křídly všech partnerských sítí.

YouTube tým změny vysvětluje tak, že mají zamezit nevhodnému chování na platformě. YouTube bude také přísněji kontrolovat kanály již zapojené do Partner programu a hlídat, kdo porušuje podmínky pro komunitu, má často nahlašovaný obsah, spamuje a nebo stojí za nevhodnými komentáři. Těmto kanálům bude hrozit odebrání z Partner programu.

Efekt 1: zvýhodnění kvalitního obsahu

Z našeho pohledu se jedná o krok správným směrem. Jistě si všichni vybavíme několik kanálů, kterým by na československé scéně prospělo zpřísnění pravidel.

Tomu odpovídá také nově zavedené pravidlo o výběru do Google Prefered balíčku. Do něj se nyní v USA dostanou pouze týmem YouTube manuálně schválené kanály a videa. Google Prefered program zatím funguje jen v USA, jde o výběr nejpopulárnějších tvůrců a jejich videí, kteří díky své hodnotné tvorbě mohou dosáhnout na lepší podmínky ceny reklam a další reklamní nabídky od inzerentů.

Pokud se podobný preferenční projekt spustí v České republice a na Slovensku, bude mnoho kvalitních kanálů s bezchybnou historií zvýhodněno a naopak pro inzerenty kontroverzní potenciálně nebezpečné kanály na tom budou mnohem hůře.

Bezpochyby se nové YouTube podmínky pro Partnerský program dotknou velkého množství kanálů, ale dle slov YouTube týmu 99 % z nich vydělá ročně méně než 100 dolarů a 90 % nevydělá více něž 2,5 dolaru měsíčně. Tedy dobré kanály s kvalitním obsahem by se změn bát neměly.

Efekt 2: méně pirátského obsahu

Vzhledem k našim zkušenostem si troufneme tvrdit, že změna bude mít také další pozitivní vliv. Dá se očekávat podstatné snížení míry pirátského obsahu, který nahrávaly nově založené kanály a obsah monetizovaly již od začátku. Například jednotlivých dílů seriálu Simpsonovi byl plný YouTube. Nyní nebude pro tyto uživatele taková motivace riskovat porušování autorského zákona bez vidiny zisku.

Tím může dojít k podstatnému přesunutí množství reklam před videa tvůrců, kteří jsou již v Partnerském programu a mohou monetizovat svá videa. Dá se očekávat mírný nárůst CPM. A to také vzhledem ke složité možnosti monetizace jednorázového virálního obsahu. Už nebude možné zpeněžovat na nově založeném kanále natočené video, které se stane virálním a získá kupříkladu půl milónu zhlédnutí za dva dny a vydělá několik tisíc korun.

Naopak horší situace v tomto ohledu nastává pro menší kvalitní kanály, typicky například hudební, které jsou schopny i s velmi malým množstvím odběratelů vyprodukovat statisíce až milióny zhlédnutí na svých videoklipech.

Uvidíme jak se celá situace vyvine. Za tým TUBRR budeme změny bedlivě sledovat a informovat vás o novinkách, našich doporučeních a předpokládaném vývoji pravidel na YouTube.

Recommended Posts