YouTube v boji se škodlivým obsahem – Tubrroviny #7

 In Social News

Prvenství mezi skandály způsobenými sociálními sítěmi patří Facebooku a Cambridge Analytica, kterým vděčíme za Brexit a Donalda Trumpa, lídrem snahy o očištění a prevenci podobných situací je ale  jednoznačně YouTube. 

Zatímco Facebook primárně utahuje šrouby a zavírá datové zdroje, YouTube se snaží v hysterii kolem ochrany soukromí, fake news, nenávistných projevů a škodlivých dopadů algoritmického doporučování obsahu, hájit otevřenost své platformy a místo drastických omezení, spíše představovat iniciativy vedoucí k edukaci a mechanismy, které zabrání šíření škodlivého obsahu a současně nesklouznou k cenzuře.

Plán YouTube pro boj se škodlivým obsahem stojí podle ředitelky Susan Wojcicky na čtyřech dlouhodobých pilířích: odstraňování, vyzdvihování autorit, odměňování důvěryhodných tvůrců a omezování šíření závadných videí nebo komentářů. 

První z pilířů, odstraňování, můžeme pozorovat už delší dobu. Jenom od června, kdy ohlásili aktivní boj proti hate speech, smazal Youtube kolem 100 000 videí a 17 000 kanálů, které se dopustili nenávistných projevů typu podpory segregace, diskriminace, popírání holokaustu a podobně. To je pětinásobek oproti předchozímu čtvrtletí. Pokud jde o komentáře, bylo za minulý kvartál smazáno na půl miliardy nenávistných komentářů. 

Celkově za minulé čtvrtletí YouTube smazal na 9 milionů videí, která porušila Community Guidelines. Platforma sama přiznává, že se jedná o velmi zdlouhavý proces, protože zatímco u spamového, pornografického nebo násilného obsahu hodně dobře funguje umělá inteligence, která videa vyhledá a odstraní, v případě nenávistných projevů vždy záleží na kontextu, ve kterém se obsah nachází. 

Pokud jde o omezování šíření, za to je YouTube propírán a kritizován i těmi největšími youtubery. Například obsah s kontroverzními challengemi, pranky a podobně to má dnes při doporučování hodně těžké a oblíbená formulka “čím více kontroverze, tím více views” už pomalu nefunguje. 

Horkou novinkou je rozšíření testovácího provozu algoritmu na detekci hraničního obsahu z USA do Spojeného království. Tento nový zázrak techniky se má vypořádat s videi, která sice neporušují Community Guidelines přímo, ale jsou takříkajíc na hraně. Konkrétně má výrazně omezit jejich šíření mezi uživateli. 

YouTube zde balancuje na velmi tenké hraně mezi ochranou uživatelů před potenciálně škodlivým obsahem a cenzurou. Opatrně proto tento nový algoritmus testoval nejdříve na malé skupině videí, postupně na celém americkém trhu a nyní obdobně nasadí “mašinku” i v Británii. 

Otázkou je, zda jejich bohulibá snaha povede k vyzdvižení tvůrců s pozitivním přístupem k tvorbě, nebo sterilizuje celou platformu do bezpečných unylých formátů. Bude napínavé sledovat, zda odstraněním temné strany síly, neochabne i ta strana světlá.